Veilig gevoel in Rucphen

Veiligheid Waar draait het om? Ondermijnende criminaliteit Jaarlijks wordt 18 miljard euro verdiend met criminele activiteiten, voornamelijk met grootschalige drugshandel.

Waar draait het om?

Ondermijnende criminaliteit

Jaarlijks wordt 18 miljard euro verdiend met criminele activiteiten, voornamelijk met grootschalige drugshandel. Geregeld lezen we in de krant dat een XTC lab in het buitengebied is opgerold of drugsafval is gedumpt. De lijst is eindeloos.

Door middel van witwassen wordt veelal dit crimineel geld geïnvesteerd in onroerend goed of legale bedrijven. Dit gaat vaak gepaard met intimidatie, corruptie en excessief geweld. Dit  wordt ondermijnende criminaliteit genoemd. Iedere gemeente, groot of klein heeft  last van dit veelkoppig monster. Helaas ontkomt onze Gemeente ook niet aan ondermijnende criminaliteit en dit geeft bij onze inwoners in hoge mate een gevoel van onveiligheid.

Veel burgemeesters zijn het zat en hebben een manifest ondertekend. Ook onze Burgemeester heeft dit manifest ondertekend. Inmiddels staat de bestrijding van ondermijnende criminaliteit prominent op de landelijke politieke agenda. Ondermijnende criminaliteit is niet alleen een bestuurlijk probleem van de Gemeente, maar feitelijk van de hele samenleving. De inwoners zien in hun directe omgeving ook wel eens vreemde of  verdachte dingen. Uit angst voor represaille durven ze deze voorvallen echter niet te melden bij de Politie of Gemeente.

VVD Rucphen vindt dat op dit onderwerp nog heel wat terrein te winnen is. De roep vanuit de inwoners is dat politie en BOA’s meer zichtbaar aanwezig zouden moeten zijn in onze kerkdorpen en meer in gesprek moeten komen met de inwoners. Op deze manier kan er een vertrouwensband ontstaan, waardoor dergelijke uitwassen wel gemeld worden.

Onze jongeren moeten tot slot behoed worden voor de gouden roltrap richting het grote geld.

Camping Witte Plas

De verloedering van camping De Witte Plas is bij veel inwoners een doorn in het oog. Velen zien in deze camping een bron van onveiligheid. Gerichte acties in het recente verleden hebben overduidelijk uitgewezen dat op deze camping veel arbeidsmigranten onder erbarmelijke omstandigheden wonen. VVD Rucphen wil niet dat deze camping verder afglijdt naar een tweede Fort Oranje.

Hoe we dat bereiken

·        VVD Rucphen wil zich sterk maken voor een verdere optimalisatie van de inzet of de komst van meer wijkagenten en BOA`s die specifiek ingezet worden voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. In de landelijke begroting is structureel hiervoor 500 miljoen beschikbaar gesteld. Buurtpreventisten kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.

·       Meer gericht inzet van veiligheidscamera`s in de openbare ruimte. Dit kan bijdragen aan de veiligheid, mits hierbij niet onnodig de privacy van de burgers geschonden wordt.

·        Het opzetten van een programma voor jongeren waardoor zij zicht hebben op een studie en werk.

·        Primair zal ingezet worden op het saneren van de camping. Mocht dat onhaalbaar zijn dan zal een streng overheidsoptreden moeten volgen om deze camping weer camping te laten worden, maar zeker geen broeinest waar de criminelen zich veilig wanen.