Liberaal Daan van den Broek wijst op belang starterswoningen

RUCPHEN – Woningen voor jongeren, aantrekkelijke dorpscentra en een krachtige Binnentuin prijken op het verlanglijstje van raadslid Daan van den Broek uit Rucphen. Er wordt binnen de gemeente Rucphen hard gewerkt aan de bucketlist van deze VVD-er, maar er blijven altijd nog wat wensen over. Zo pleit de liberaal voor een flink centrumplein in het hart van Rucphen. Achter de schermen zijn de onderhandelingen in volle gang.

Van den Broek kijkt met een tevreden blik naar de kernen Zegge, Schijf en Sint Willebrord. “Heel mooi geworden. Leefbare dorpen trekken jongeren aan, maar dan moeten er wel woningen beschikbaar zijn. Ik merk vanuit de praktijk dat het woningaanbod voor deze doelgroep tekort schiet. Als jongeren zich hier niet kunnen vestigen, krijgt de detailhandel het op den duur ook moeilijk. Alles grijpt uiteindelijk ineen.” Samengevat geeft hij te kennen: “Leefbaar, aantrekkelijk wonen is voor de komende vier jaar een van onze speerpunten.”

Hofstede
Zo is de VVD- er blij met de plannen voor een nieuwe wijk in Rucphen, genaamd Plan Hofstede. “Op het voorontwerp zijn al wat reacties gekomen, vooral over de ontsluitingswegen. Hier moeten we nog eens goed op focussen, waarbij we streven om de omliggende straten zo min mogelijk te belasten. Burgers geven duidelijke signalen af, daar moeten we op inspringen.”

Centrumplein
Een ander aandachtspunt binnen zijn woonplaats is het centrumplein. “Voordat ik in 2014 raadslid werd, nam ik, als lid van Ondernemers Vereniging Rucphen (OVR), deel aan de ontwikkelingsgroep Centrumplan. We hebben een prachtige kern met twee restaurants, een galerie, een aantal zeer vooruitstrevende ondernemers en een splinternieuw dorpshuis. Het zou toch jammer zijn dat al dit moois wordt verbonden door een nietig pleintje. Onze VVD-wethouder, Rene Lazeroms, is inmiddels in gesprek met de ontwikkelaars.”

Externe partijen
Een mooi verlengstuk van Puur Rucphen vindt Van den Broek de Binnentuin. “Een cluster vol sport en recreatie, een toekomstgerichte ontwikkeling die ons logo eer aandoet.” Wel wijst de VVD-er expliciet op de rol van de gemeente: “Kijk, een nieuwe sporthal en binnen- en buitenzwembad moet er toch komen. Dit zijn investeringen waar al onze eigen burgers profijt van hebben. De rest van de initiatieven rusten vooral op de externe partijen, met de gemeente als sturend orgaan. Het is heel jammer dat de crisis de gehele ontwikkeling heeft vertraagd. Je ziet dat partijen nu weer positiever gestemd zijn en willen investeren in deze sportieve hotspot. Want moet je zien wat we op het gebied van sport hier nu al hebben.”

Als voorbeeld van externe partijen noemt Van den Broek de Wielerexperience. Een partner heeft serieuze plannen voor een wielerretail en het dierenpark waar inmiddels de intentieovereenkomst voor is getekend. Over de plannen voor een bowlingbaan en de aanleg van een wielerbaan, met in de kern een atletiekbaan en BMX- parcours, zijn lokale partijen in overleg.

Tuin
Zelf heeft de VVD-er decennia lang gevoetbald bij RSV (tot 2016), en heeft hier de jeugd getraind en begeleid. Maar de raad eiste veel van zijn vrije tijd. “In 2009 ben ik gestopt en ben de politiek in gerold. Eerst als commissielid Economie, Ruimtelijke Ordening en Milieu (EROM), en sinds 2014 als raadslid.” In zijn schaarse vrije tijd is de liberaal in zijn tuin te vinden, maar het liefst is hij bij zijn kleinkinderen. Daarnaast is hij zelfstandig ondernemer in de particuliere bestrating.